Stuur ons een berichtje

KINK Review: Sports Team - Deep Down Happy

In KINK Reviews schrijven medewerkers van KINK over de nieuwste album releaes van dit moment. Op 5 juni 2020 bracht Sports Team hun debuutalbum Deep Down Happy uit en KINK-DJ Jasper Leijdens heeft het album al van voor tot achter en terug beluisterd.

NOG EEN BUNDEL

Het is later dan eerder gepland, maar toch eerder dan de uiteindelijke planning. Het album was verplaatst van begin april naar 19 juni, maar omdat de band niet langer wilde wachten komt het album toch op 5 juni uit. Een cadeautje voor de fans, en ook wel voor zichzelf. De afgelopen maanden is Sports Team druk geweest met het steeds weer opnieuw creatief bedenken van een nieuwe bundel. Een extra hoes, gesigneerd, een collectors version, met een cassettebandje erbij of met een shirt: tot uiteindelijk van hogerhand gezegd werd: nu zijn er genoeg versies. Nu, 5 juni 2020 is Deep Down Happy daar.

ROB KNAGGS

Als je Deep Down Happy opzet verrast het album direct al! Het album knalt erin met 'Lander', en waar je de inmiddels herkenbare stem van zanger Alex Rice verwacht, is het gitarist en tevens vaste songwriter Rob Knaggs die je hoort. Hij werd al geintroduceerd als zanger op 'Here’s The Thing' maar op het debuutalbum wordt er flink uitgepakt! 'Lander', 'Long Hot Summer' en deels 'Here’s The Thing' neemt hij voor zijn rekening.

De tekst gaat verder onder de video

CAMEL CREW

Het album voelt inmiddels al heel bekend aan, omdat 'Here It Comes Again', 'Camel Crew' en 'Kutcher' toch al wat ouder zijn. Speciaal voor het album is er wel een nieuwe versie opgenomen van 'Camel Crew.' Gitaren net wat anders, ook in dit nummer is Rob wat meer te horen en deze versie is meer dan een minuut korter. Iets meer gepolijst, en je hoort dat de band sinds de eerste versie flinke stappen in de goede richting gezet heeft.

M5

Vorig jaar februari was 'M5' van Sports Team vaak te horen op KINK. Deze is niet terecht gekomen op het album. Eerder uitgebrachte singles als 'The Races' en 'Fishing' hebben de eerste langspeler van de band wel gehaald. Ook de fan-favourite 'Kutcher' over, jawel, de geromantiseerde tv relatie van Ashton Kutcher (‘Mid-Noughties MTV star) en Demi Moore.

STATIONS AT THE CROSS

Sports Team wil meer zijn dan alleen muziek. En zo voelt het ook. Van spontane optredens in de kroeg om de hoek tot de jaarlijkse Margate bustour met fans: Sports Team voelt als een community. De afsluiter van het album Deep Down Happy geeft ook nog een mooie boodschap mee. Je hoeft niet altijd blij te zijn, je hoeft je niet altijd slecht te voelen: ‘It’s not that you’re unhappy, you’re just happy on and off’ schreeuwt Alex Rice in de laatste paar minuten van de debuutplaat.

ADRENALINEBOOST

Het album voelt als een adrenalineboost, en dat is wat Sports Team wat mij betreft is. Als je ooit een liveshow van de band hebt bezocht kun je dat beamen. De band staat van begin tot eind aan. Wel ben ik heel benieuwd hoe een ballad van Sports Team zou klinken, hopelijk komt dat op album twee naar voren. Maar mocht je er een keer doorheen zitten of energie nodig hebben: Deep Down Happy is je beste vriend, en na het horen van de LP weet je het ook zeker: ‘this ship is unsinkable’ – zoals Alex Rice al zong in 'The Races.'

Datum

13 juli 2020