Stuur ons een berichtje

Jim Vorwald

De hoogtepunten van Down The Rabbit Hole 2023

Terwijl veel muzikale oren gespitst waren richting Werchter, vond in Beuningen afgelopen weekend Down the Rabbit Hole plaats. Ook dit jaar huppelden tienduizenden festivalgangers richting de Hotot, Teddy Widder en Fuzzy Lop podia. Wat waren de hoogtepunten? KINK zet ze voor je op een rij!

RAMKOT

Het Vlaamse trio Ramkot hoor je regelmatig voorbij komen op KINK. Met tracks als 'One More' en 'Exactly What You Wanted' op het debuutalbum plus een onverwachtse invalbeurt op Pinkpop op zak, zou je denken dat een uur op het Fuzzy Lop podium inmiddels gesneden koek is. Toch werden kosten noch moeite gespaard en dat was duidelijk voelbaar. Na een paar nummers was het geen vraag óf er een moshpit zou gaan losbarsten, maar hoe groot deze zou zijn. Mede dankzij aanmoediging van de band, die richting het einde van de set dit optreden bestempelde als "de beste show van het jaar." Dat is als lid van het publiek geheel wederzijds.

Of het nu door het crowdsurfen, moshen, of rondspringen komt, je staat aan het einde van de show gegarandeerd ergens anders dan waar je begon. Sommige campingbezoekers moeten zich afgevraagd hebben waar het enorme gestamp uit de grond vandaan kwam. Het antwoord is simpel: Ramkot.

PHOENIX

Phoenix betrad op de vroege zondagavond het grootste podium van Down the Rabbit Hole; de Hotot stage. Vanuit een kritisch oogpunt zou je kunnen zeggen dat de vrolijke deuntjes van de Franse band geen uitdaging zullen vormen voor de gemiddelde festivalbezoeker. Dansbare tunes als '1901', 'After Midnight', 'Tonight' en 'Listomania' passeerden de revue, bijna hetzelfde als dat ze op de plaat klinken. Toch zijn de charmes van het viertal sterk genoeg om de strak over elkaar gevouwde armen snel de lucht in te laten vliegen. De showelementen waren een genot om naar te kijken. Van de toffe visuals op het scherm tot geinige gimmicks, zoals een verrekijker waarmee frontman Thomas Mars contact kon maken met de dansende mensen achterop de heuvels. 

Een ander opvallend moment was dat het publiek specifiek werd gevraagd om een verjaardagslied in het Nederlands te zingen voor een crewlid. Deze werd per ongeluk door de tourbus achtergelaten in België en had een hels traject met het openbaar vervoer nodig om er bij te kunnen zijn. Dan is een dergelijke oproep het minste wat je kan doen.

Toen de set eenmaal voorbij was, leek pas het besef te komen. Thomas bleef nog even extra lang het publiek aanschouwen waarbij duidelijk zichtbaar tranen tevoorschijn kwamen. Een dankbare blik van zeldzame bescheidenheid. 

KING PRINCESS

King Princess is alles behalve een doorsnee artiest. In 2018 brak ze door met de single '1950' en afgelopen jaar klom ze naar plek 124 in de KINK 1500 met 'Ohio'. Ruim 4 jaar was ze niet te zien in Nederland, een feit waar ze zich meerdere malen voor verontschuldigde tegenover fans die een uur voor het optreden al bij de hekken vooraan de Teddy Widder stonden. Het plezier straalde er vanaf bij King Princess die een repertoire voor een groot deel bestaande uit ietwat kwetsbare alternatieve popnummers ten gehore brengt. 

Terwijl King Princess zingt, lijkt er niets fout te kunnen gaan. Naadloos springt ze van het ene naar het andere nummer en komt de roadie met sublieme timing aan met een andere gitaar voor het volgende nummer. Wanneer ze geen gitaar vast hoeft te hebben, loopt ze naar alle uithoeken van het podium, waarmee ze vaak een flirterige knipoog geeft om daarna met een brede onzekere glimlach naar een andere plek te lopen. 

"Are there any sad lesbians here?", vroeg King Princess in het midden van haar set. Een aantal handen gingen de lucht in. Die zijn ongetwijfeld onder een andere gemoedstoestand vertrokken na het laatste nummer en tevens hoogtepunt; 'Ohio'. De schreeuwende gitaren gonsden door iedereen heen, als een serieuze wake-up call. Long live King Princess.

BUMBLE B. BOY

KINK Future Icon Bumble B. Boy is een act die live tot volle wasdom komt. Het gehele persona draait om een mislukte kinder-entertainer. Waarbij een drietal - met o.a. de frontman -  in imkerpakken het podium betreden. Op Down the Rabbit Hole werd de Bossa Nova omgetoverd tot een danswedstrijd tussen aanwezige bezoekers. Deze moesten de bewegingen van de dansers nadoen, ging er iets fout, dan was de volgende aan de beurt. Dat allemaal met de belofte van een geldprijs en eeuwige roem in de grote Bumble B. Boy Show. 

Dit klinkt allemaal belachelijk en niet als iets wat serieus genomen moet worden en dat is exact de bedoeling. Dat neemt niet weg dat de muziek die deze gehele situatie omlijst van hoge kwaliteit is. Het gaat razend snel en is ontzettend dansbaar. Je kan je afvragen hoe de snaren van de gitaren van Bumble B. Boy inmiddels niet zijn doorgebrand. Het is daardoor erg makkelijk om je te verliezen in de melige sfeer die de show weet te creeëren. 

Of de grote dance-off nog terugkeert is de vraag. Bumble B. Boy weet voor elk optreden weer iets anders te verzinnen, dus wie weet wat de gestoorde imkers voor de volgende show op de planning hebben staan.

TRAMHAUS

Tramhaus voelt als een niet ontdekte postpunkband die uit de jaren '70 zijn opgehaald, in een tijdmachine zijn gezet en nu in 2023 terecht zijn gekomen. Frontman Lukas Jansen springt en danst alsof zijn leven er vanaf hangt. Met ongecontroleerde bewegingen en een duidelijke passie die hij en zijn bandleden hebben neemt hij het intiatief om de Fuzzy Lop om te toveren tot een explosie van vliegend bier, confetti en het bijbehorende applaus.

Het is logisch dat een band die pas een paar jaar bezig is nog niet het meest brede repertoire heeft om mee uit te pakken en dat merk je toch wel. Maar daar waar de set soms wankelt, is er geen ontkennen aan dat het feest losbarst wanneer 'The Goat' wordt ingezet of het alternatieve volkslied voor Rotterdammers; 'Make it Happen'.

Als dit nog slechts het begin is van Tramhaus, dan is het nog maar de vraag tot welke energieke hoogtes deze band kan gaan. De toekomst zal het uitwijzen, maar het staat vast dat ze op Down The Rabbit Hole duidelijk hebben laten zien deze tram voorlopig niet te stoppen is.

IDLES

"Are you ready to collide?!" screeuwde frontman Joe van IDLES aan het begin van de set op de Hotot stage na het verzoek om het publiek in tweeën te verdelen. Wat volgde was een ouderwets goed rockfeest. Je kan er gerust een checklijst bij pakken. De moshpits waren aanwezig, een sitdown, nummers opgedragen aan mensen die geliefd zijn bij de band en crowdsurfers.

Bij IDLES weet je inmiddels wat je moet verwachten en dat ze dat kunstje op toffe wijze kunnen uitvoeren op het grootste podium is ontzettend leuk om springende getuige van te zijn. 

KINK IN TOUCH

Luister deze week elke avond naar KINK In Touch vanaf 19:00 uur en hoor de interviews die KINK-dj Jasper Leijdens op Down The Rabbit Hole opnam met o.a. The Murder Capital en Phoenix!

Datum

4 juli 2023

SHARE

NU op KINK

The Haunted Youth

Into You

Gedraaid op KINKOpen

Stuur ons een berichtje