Stuur ons een berichtje

KINK Review: Biffy Clyro - A Celebration of Endings

Na een album met de soundtrack van de film Balance, Not Symmetry, een MTV-Unplugged uitgave en een periode van vier jaar sinds een ‘echt’ studioalbum, is Biffy Clyro terug met een indrukwekkende langspeler. De eerste vier singles - waaronder 'Tiny Indoor Fireworks' en 'Instant History' - hoor je al regelmatig op KINK. Als je die goed vindt, check dan zeker het nieuwe album van Biffy Clyro: A Celebration Of Endings. KINK-dj Bas van Dalen neemt je track by track mee door dit album.

Mijn eerste gedachte na één integrale luistersessie was: “Het album is wat veel van hetzelfde, zeker als je de singles tof vindt.” Daarin zit ook direct de valkuil en daarom een waarschuwing vooraf: neem de tijd voor deze plaat, want de songwriting, productie en arrangementen zitten super geraffineerd in elkaar. Zet het album aan en luister goed en integraal.

INGREDIËNTEN

De openingstrack 'North Of No South' is meteen een goede impressie van alle nummers op A Celebration Of Endings. De gepolijste ruigheid van ronkende gitaren wordt afgewisseld met tokkelende gitaarloopjes door de hele song. En een ander terugkerend ingrediënt voor dit album zijn de schone zanglijnen van zanger Simon Neil die zonder opsmuk straight in your face zijn. Hij wordt omgeven door de super lichte en gelaagde koortjes.

Tekst gaat door onder de video

Bij track 2 - 'The Champ' -  stap je direct in nog een belangrijk ingrediënt voor dit album: het symphonieorkest. Dit nummer begint filmisch begeleid op enkel een piano en gaandeweg vliegen de gevoelige violen je om de oren. Deze filmische elementen weten ze in veel songs perfect in te zetten om de boodschap van dit album kracht bij te zetten.

Tekst gaat door onder de video

DE BOOSCHAP

Maar wat is die boodschap? A Celebration Of Endings is enerzijds een hoopvolle plaat, maar tegelijkertijd maakt het trio zich ook zorgen over de toekomst. Op deze langspeler stellen ze de vragen die volgens hen te weinig worden gesteld in de hedendaagse maatschappij. Ze dringen de antwoorden niet op, maar filosoferen soms wel over de oplossingen, zo hoor je dat bijvoorbeeld in 'Weird Leisure.'

Dit negende studioalbum van de Schotten, zal onlosmakelijk de geschiedenis ingaan in de context van de corona-crisis. Midden in de pandemie bracht het rocktrio de single 'Tiny Indoor Fireworks' uit. Hoewel waarschijnlijk niet in die context geschreven, bevestigd het voor velen het gevoel van zoveel willen, maar zo weinig kunnen in een periode van lock down.

Tekst gaat door onder de video

INVLOEDEN

Op dit album uit zanger Neil zijn - wellicht meer dan eerder - politieke in plaats van persoonlijke zorgen in lyrics. In sommige gevallen gaan die twee hand in hand kunnen gaan, zoals in nummer 5 van A Celebration Of Endings: 'The Worst Type Of Best Possible.' Aansprekende teksten met ondersteuning van een gitaarsolo die in de verte doet denken aan Radiohead. Ik kom alleen niet op de song ;-) #lezersvraag

Als we dan toch luisteren naar invloeden op deze plaat, kunnen we halverwege wel eens een opsomming maken. Zelf noemt de band Weezer als grote inspiratie. Die vlieger gaat - vind ik - niet op voor de sound en arrangementen op dit album. Die zijn rockender en meer schoongepoest, maar qua songwriting begrijp ik de vergelijking helemaal! Stuk voor stuk staat dit album vol met songs die met een creatieve invalshoek tot de verbeelding spreken. Wanneer de ruige gitaren dan even wegvallen zoals in de ballad 'Space' snap je dat Weezer Biffy Clyro inspireert.

Tekst gaat door onder de video

Laten we in het nummer 'End Of' de sound van deze plaat eens onder de loep nemen. Ook A Celebration Of Endings is geproduceerd door Rich Costey. Hij produceerde o.a. albums van Franz Ferdinand, Interpol, Frank Turner, Sam Fender, SWMRS en… Muse. Met name zijn werk met Muse is zijn handelsmerk. Niet zo gek dus dat je veel ‘invloeden’ en technieken die we kennen van Muse hoort op dit album. In 'End Of' valt dat het meest op. Dit nummer had - los van Simon Neil’s stem - een song van Muse kunnen zijn. Luister naar de koortjes, hoe de gitaren klinken en de keuzes in het arrangement.

DE ATYPISCHE TRACKS

'Instant History' was de eerste kennismaking met nieuw werk van Biffy Clyro begin 2020. In februari was het even wennen aan dit synth-nummer met weinig ruimte voor de keiharde gitaren. “Te gekke track, maar is dit de kant die de Schotten opgaan, was de vraag in veel gedachten?” Niet dus, blijkt met terugwerkende kracht. Op het album geeft de full version net even wat lucht tussen alle ronkende gitaren, zonder voor een ballad te ‘moeten’ kiezen.

Tekst gaat door onder de video

In 'The Pink Limit' zijn de gitaren terug en die krijgen alle ruimte. Wat een energie! En de creativiteit in het gitaarspel op A Celebration Of Endings mag ook zeker worden geprezen! Het hele album zit vol met super strakke slaggitaren, catchy tokkeltjes en variërende (meerstemmige) gitaarsolo’s zonder de gitaarvirtuoos uit te hangen.

In 'Opaque' hoor je eigenlijk pas voor het eerst duidelijk een akoestische gitaar. In deze ballad wordt een ‘simpel’ gitaarliedje prachtig kracht bijgezet door violen en andere strijkers, die zeker niet hadden misstaan onder een mooie Disney- of natuurfilm.

Hoewel track 10 een prima (rustige) afsluiter zou zijn voor dit negende studioalbum van Biffy Clyro, gaan ze in het laatste nummer 'Cop Syrup' nog even helemaal los. Als je een beetje moeite doet, zou je kunnen denken dat Biffy Clyro’s frontman in de huid van Fred Durst (Limp Bizkit) is gekropen. Maar halverwege het nummer treedt een verandering op naar een stemloze Thom Yorke en verlaat je het album - op de laatste tellen na - met een prachtig instrumentaal arrangement. Als je dit leest, kun je je er waarschijnlijk niks bij voorstellen. Dus ga het - met rustig en van kop tot staart - luisteren. En dat geldt voor het hele indrukwekkende album.

WIN TOEGANG TOT DE ZOOM SESSIE MET BIFFY CLYRO

Om te vieren dat de nieuwe plaat uit is host KINK samen met de Schotten een speciale Zoom sessie. Vanaf maandag 17 augustus maak je de hele week bij KINK kans op toegang tot de Zoom sessie.

ZOOM SESSIE

Op maandag 24 augustus host KINK een speciale Zoom sessie samen met Biffy Clyro, jou en andere grote fans! Hierin beantwoordt de band al je brandende vragen.

HOE WIN JE

Wil jij kans maken om deel te uitmaken van de Zoom sessie met Biffy Clyro? Luister de hele week naar KINK en stuur jouw vraag voor de band in via de KINK-app. Op deze manier kwalificieer jij jezelf voor de Zoom sessie.

Datum

14 augustus 2020