Stuur ons een berichtje

Wet Leg en Hayley Williams over live gitaar spelen: "It's gonna happen"

Dankzij artiesten zoals Melissa Etheridge, Joan Jett, en natuurlijk de grootmoeder van de Rock 'n Roll, Sister Rosetta Tharpe weten muziekhebbers al bijna negentig jaar dat ook vrouwen heer en meester van de gitaar zijn. Stijlen veranderen, maar sterke hooks en riffs blijven overeind. In de podcast Face-to-Face delen Wet Leg en Hayley Williams hun ervaringen met het instrument.

Soms heeft een gitaar in de refreinen een extra kick nodig, waardoor Rhian Teasdale (één helft van het duo Wet Leg samen met Hester Chambers) in de coupletten het instrument niet nodig heeft. Het gevolg: "The stupid comments on the internet like, ‘Oh she’s holding that guitar but she’s not actually playing it," zo vertelt de Wet Leg zangeres. Hierbij benadrukt ze dat dit soort opmerkingen het niet alleen moeilijker maakt om haar werk te doen maar het ook gewoon vreselijk irritant is. Ze uit haar frustratie in de podcast: "There will always be a comment being like, ‘Girls shouldn’t play guitar, women shouldn’t play guitar,’ and it’s just like… it’s so dated but it’s still there! And I just hate it so much. It’s so frustrating.”

ZELFVERTROUWEN

Williams (frontwoman van Paramore) speelt geen gitaar op het podium maar wel in de studio. Door de constante stroom aan kritiek is het zelfvertrouwen dat ze had er strategisch uitgeslagen: "I don’t even dare, because I love to play guitar but I don’t know if I could handle… men." Hester Chambers onderstreept deze angst voor gitaar spelen op het podium: “It’s a scary thing to be confronted with. When it’s just us being ourselves in a room, I’m not thinking about it at all. But as soon as you have a gig and an audience, you become a bit hyper-aware.”

En dat terwijl Hayley Williams in de begindagen van Paramore zelfverzekerd genoeg was om zonder enige ervaring de basgitaar op te pakken, puur en alleen omdat ze onderdeel wilde zijn van de band. Dankzij het charisma en de kracht van Wet Leg staat Williams weer wat steviger in haar schoenen. Ze heeft zowaar tijdens een optreden een keer de gitaar erbij gepakt. Het vooruitzicht op alle vrouwenhatende kritiek was zenuwslopend maar dat neemt ze op de koop toe. Williams geeft toe: "I was shaking to play. It’s gonna happen. I’m gonna see those comments."

EEN FUCKING GOED LIEDJE

Niet alleen snobbistische mannen, ook de feministische hoek gooit nog altijd wat kritiek over Williams heen. De hit 'Misery Business' zou vrouwonvriendelijke teksten bevatten, maar Williams legt het allemaal naast zich neer: "I don't even think about the think-pieces on sexism or misogyny anymore.” Nu is het gewoon een gezellig moment in de liveshows en, aldus Williams,the song where people remember they had a Myspace once.”

Paramore wist ook niet dat ze met deze single goud in handen hadden. Ze waren per slot van rekening nog maar tieners en het werd een hit tegen wil en dank. Het zelfde geldt voor de Wet Leg single 'Chaise Longue'. Hayley Williams snapt de doorbraak wel en zegt tegen het Britse duo: "You write in a clever way. There is a reason 'Chaise Longue' went viral: It’s a real fucking good song. All the other stuff is just decoration, just bonus." 

Williams herinnert zich een tweet over de middelmatige rockmuziek die mannen de afgelopen jaren hebben uitgebracht en trekt dat door naar de mannen die slecht onderbouwd commentaar leveren. Maar, misschien nog belangrijker, Williams haalt de vrouwen erbij die al sinds jaar en dag fantastische muziek maken. Wet Leg incluis. Commentaar of niet, Hester, Hayley en Rhian zijn succesvolle muzikanten en alle vrouwenhatende opmerkingen daar omheen verandert daar niets aan. De Paramore-frontvrouw sluit af met de stichtelijke woorden "It’s the proving to myself we’re doing shit and none of that noise defined any of it." Dus aan alle vrouwen met gitaren: Paramore, Wet Leg en KINK zijn fan!

Datum

3 januari 2023

SHARE

NU op KINK

Eddie Vedder

Save It For Later

Gedraaid op KINKOpen

Stuur ons een berichtje