Stuur ons een berichtje

KINK klassiekers met een Klassieke oorsprong

Op 7 mei 1824 ging de negende symphonie van Beethoven in premiere. Inmiddels dus 198 jaar geleden. Nou zijn we bij KINK niet echt gewend om Klassieke muziek te draaien, maar de impact van Beethoven en andere componisten is niet te ontkennen. Vandaar dat we even een verzameling van KINK-waardige artiesten die Klassieke muziek niet schuwen op een rijtje zetten.

TENACIOUS D

Voor de een is "Classico" tenenkrommend, voor de ander is het hilarisch. Dit knip-en-plakwerk van Jack Black en Kyle Gass bestaat puur uit bekende klassike melodiën. Zo hoor je o.a. verwijzingen naar Bach, Mozart en natuurlijk 'Für Elise' van Beethoven himself. Het nummer komt oorspronkelijk uit de film 'Pick of Destiny,' maar heeft ook deze Ren and Stimpy achtige videclip.

BRIGHT EYES

Het hele nummer " Road to Joy", inclusief de titel is gebouwd op Beethoven's "Ode an die Friede," een passage uit de negende symfonie. In het nummer gaat Bright Eyes frontman Conor Oberst tekeer tegen presidenten die maar al te graag een oorlog beginnen. Dat was relevant toen deze track uit kwam in 2005, maar de boodschap is vandaag de dag van belang. "So if you're asked to fight a war that's over nothing it's best to join the side that's gonna win," zingt Oberst met een flinke dosis sarcasme en frustratie in z'n stem.

JULLIEN CASSABLANCAS + THE VOIDZ - HUMAN SADNESS

Een van de bekendste namen in Klassiek is natuurlijk Wolfgang Amadeus Mozart. Zijn "Requiem in D Mineur" uit 1791 is gebruikt door The Strokes-zanger Jullien Cassablanas en zijn zij-project The Voidz. Een Requiem is een Katholieke eredienst voor de doden. Dit duistere thema komt gedurende het hele track terug. Over de zin in het refrein, “Beyond all ideas of right and wrong, there is a field/I’ll meet you there,” zegt Cassablancas: “That line is an artful way of describing the intensity and longing and beauty and hope and desperation and the impossibility of total understanding of death and life and the beyond and the nothing and the everything,” 

FALL OUT BOY

Waarom Fall Out Boy hun grootse terugkeer "The Phoenix" noemt, mag geen verrassing zijn. Maar waarom er een deel van Dmitri Shostakovic's "Leningrad symphonie" (1941) in zit, is een stuk meer curieus. De reden is simpel: Het komt niet door thema van "The Phoenix", of het begin van de tweede wereldoorlog, maar gewoon omdat FOB-zanger Patrick Stump het hoorde en het een gave strijkerspartij vond. 

MADNESS

Het is verre van de grootste hit van Madness, maar ze maken in "Misery" wel gebruik van Beethoven's Greatest Hits. Het opbeurende nummer wordt halverwege onderbroken door de eerste noten van Beethoven's vijfde symfonie. Het dramatische dun-dun-dun-dunnnn komt als een drijgende donderwolk binnenrollen, waarna de vrolijke ska van Madness de zon weer laat schijnen. 

THE STREETS

Mike Skinner maakt in "Same Old Thing" slim gebruik van Dvořák's Symphony No. 9, "From The New World." Deze symfonie ging in premiere in 1893, in New York City. De titel van dit stuk is voor de Tsjechische componist dus een letterlijke verwijzing naar zijn verhuizing naar de Verenigde Staten. Door telkens een stukje van deze symfonie te laten herhalen kom je dus nooit echt in de nieuwe wereld terecht. Het blijft voor The Streets letterlijk telkens hetzelfde liedje.

BEASTIE BOYS

Dat Beastie Boys graag samples in hun muziek gebruiken is algemeen bekend. De strijkers, de beats, verwijzingen in de teksten, deze New Yorkers halen alles in de blender. Je moet goed zoeken, maar ook Klassiek is ten prooi gevallen aan de Beastie Boys. Aan het begin van de " Intergallactic" videoclip is "Night on a Bald Mountain" van Modest Mussorgsky te horen. Dit stuk wordt gebruikt om de videoclip een filmische sfeer mee te geven wat, gezien het aantal films waarin deze compositie in voorkomt, een hele logische keuze is. 

MUSE 

De ware koningen van Klassiek op KINK zijn zonder twijfel de mannen van Muse. Al op de plaat Origin of Symmetry kwamen ze al op het ingenieuse idee om "Piano Concerto No.2" van Sergei Rachmaninoff te vermengen met hun track " Space Dimentia."  Een paar jaar later dezen ze het weer. Zo gaat " United States of Eurasia" voor een deel uit "Nocturne, Op. 9, No. 2" van Frederic Chopin. En dat is nog niet alles: Zo'n 350 jaar Beethoven's negende was daar "Benedictus" van Giovanni Pierluigi Da Palestrina (1562). Dit soort meerstemmigheid is inmiddels typerend geworden voor muziek uit de zestiende eeuw. Maar hoe komt het in hemelsnaam bij Muse terecht? Nou, dit stuk werd tot de jaren 60 nog gezongen bij de benoeming van elke nieuwe paus. Door Benadictus aan Drones te koppelen levert Muse-zanger Matt Bellamy een stevig kritiek op oorlogsvoering met religie als rechtvaardiging. 

 

Ben je nou ook fan van Symfonische muziek? Elke zondag avond tussen 20:00 en 21:00 draait Tim Op het Broek de beste symfonische Rock in Symfo Sunday op KINK Classics. 

Datum

7 mei 2022

SHARE

NU op KINK

Royal Blood

Little Monster

Gedraaid op KINKOpen

Stuur ons een berichtje