Stuur ons een berichtje

KINK Review: Dit was Muse in het Goffertpark

Het is nu 00:50 als er op de snelweg vanaf Nijmegen sprake is van een enorme file, die normaal gesproken alleen te vinden zou zijn op een doordeweekse ochtendspits als iedereen naar zijn werk gaat. Reden? 65.000 man stromen van het Goffertpark om na en wervelende show van Muse de weg naar huis te vinden. De rockband uit 1994 weet de jarenlange ervaring perfect samen te vatten in een twee uur durende show die als een explosie van het podium spat.

Even voor de beeldvorming; Een enorm veld, strakblauwe hemel en een formaat aan publiek waar je u tegen zou kunnen zeggen! De perfecte zomeravond kort na de langste dag van het jaar. Frontman Matthew Bellamy, drummer Dominic Howard en bassist Christopher Wolstenholme trappen de avond af met 'Algorithm', openingstrack van het album waarvoor de tour deze avond neerstreek in Nijmegen, Simulation Theory.

Leuk feitje, de heren beginnen 10 minuten te vroeg, wat voor de verandering ook weleens lekker is. Leuker nog, dat de mensen die dachten nog even snel naar de toiletten te kunnen gaan voor aanvang, als Usain Bolts en Daphne Schippers het veld terug op rennen om maar geen moment te missen. Het decor ziet er spectaculair uit en meteen is al duidelijk hoe deze avond tot in de puntjes is uitgewerkt. Mocht dit je eerste live-ervaring zijn met Muse, dan staat er een waar visueel spektakel te wachten. Licht, dansers meters vliegend door de lucht en het immense scherm waarop alles zelfs van achter het veld te volgen is. Nu is dit nog niet eens zo bijzonder, schermen zijn immers vaker op concerten aanwezig. Verschil is nu wel dat de hele band hiermee werkt. Matt neemt regelmatig een moment om zich te laten zien op camera om via het scherm echt in verbinding te staan met het publiek.

Een Robotstem schreeuw over het veld:

“I Can’t Hear You!!! Scream it!!! Your ass belongs to me now!!”

'Psycho' zet zich in en het hele publiek realiseert zich dat dit nog maar het derde nummer van de avond is. Dat terwijl het energielevel zich op dat moment bevindt op het niveau waar je normaal gesproken pas belandt als een liveband na een set van anderhalf uur bij die ene klassieke hit komt waar ze ooit groot mee werden! Niet bij Muse, dus.

De energie zou blijven en terwijl gedurende de avond de zon onder gaat, worden de lichteffecten duidelijker zichtbaar. De met LED verlichtte zonnebril van Matt laat zich zien in combinatie met de lichten, visuals op het scherm en kleding. Overal is over nagedacht! Als er dan toch ergens een kleine kritische noot op zou kunnen worden gegeven, dan is het dat het concert zo geregisseerd is, dat zelfs de muzikale uitstapjes nog voelen als vooropgezet en weinig spontaan. Maar meer dan overduidelijk is, dat de mannen van Muse genieten van de respons van het publiek. Dus is de regie achter het optreden een issue? Niet echt!

Los van het feit dat het plaatje vanaf het podium er fenomenaal uitziet, lijkt het plezier van de gezichten van de bandleden af te lezen. Alsof ze nog maar net de eerste drie maanden in de oefenruimte staan. Signalen van “routine” of “sleur” zijn in geen velden of wegen te bekennen. De stem van Matt is op alle toonhoogtes loepzuiver te noemen, de strakke baslijnen klinken door tot in de onderbuik en de drums waren waarschijnlijk met de juiste windrichting in Twente nog te horen.

Het Goffertpark leent zich uitermate voor een concert van de heren van Muse! Een concerthal, een voetbalstadion, het viel waarschijnlijk allemaal onder de opties. Toch heeft het festivalachtige gevoel tijdens deze zomeravond in Nijmegen iets magisch. Dat met een perfecte mix tussen de nummers van het nieuwe album en de klassiekers die je als diehard fan graag wilt horen. Het lijkt erop dat één van de beste concerten van het jaar door Muse is neergezet!

Voor muziekfanaten was deze laatste week van juni er één om door een ringetje te halen. Rammstein in de Kuip en Muse in het Goffertpark. Toeval dat volgend jaar een blend van deze twee events zal plaatsvinden. Op 24 juni 2020 speelt Rammstein een show in het Goffertpark in Nijmegen. De kaartverkoop voor KINK Presents: Rammstein gaat op vrijdag 5 juli om 11:00 van start. Met in het achterhoofd de sfeer en de energie van Muse tijdens hun concert, lijkt deze combinatie er een die je niet mag missen!

- Geschreven door KINK-luisteraar Lars

Datum

28 juni 2019