Stuur ons een berichtje

Het concertgebouw meets Damon Albarn: groots maar toch intiem

Daar waar in Nederland nog steeds veel concerten worden verplaatst of afgelast, was er afgelopen zaterdag in de Gashouder in Amsterdam een groots, maar toch intiem event: 'Damon Albarn: Symphonic Loops', samen met het Koninklijk Concertgebouw Orkest stond de Blur en Gorillaz frontman anderhalf uur op het podium. KINK-dj Jasper Leijdens was erbij voor een verslag.

GROOTS MAAR INTIEM

Damon Albarn is in Amsterdam. Voor twee shows in de Gashouder in Amsterdam, waar normaal meer dan duizend fans bij hadden kunnen zijn. Door de huidige coronamaatregelen zijn dit er per avond maar zo'n vierhonderdvijftig. Maar waar vele concerten nog steeds afgelast worden, gaat deze avond door, op vrijdag en zaterdagavond. De fans die zaterdag al vroeg in de rij staan konden al een glimp opvangen van de zanger die bijna ongezien langs de wachtrij loopt.

Tijdens het concert van iets meer dan anderhalf uur komen niet de grote hits voorbij, maar bijzondere parels uit de discografie van Albarn. Mali Music, muziek van Dr Dee en wat losse stukken. Af en toe komt hij naar voren, om naast dirigent Andre de Ridder wat stukken te zingen. Met het hele Koninklijk Concertgebouw Orkest plus extra fluitisten klinkt de avond groots, maar door het ontbreken van het grote publiek is de avond toch intiem.

ANDRE DE RIDDER

Speciaal voor deze avond is dirigent Andre de Ridder ingevlogen om het Koninklijk Concertgebouw Orkest te besturen. Voor Damon Albarn is De Ridder geen vreemde. Op Plastic Beach werkten ze al samen voor het symfonische intro, en de track 'Cloud Of Unknowing'. Ook voor het opera album 'Dr Dee' werkten de twee al samen. Nu kwamen die samenwerkingen tot leven op het podium, met blije blikken naar elkaar toe als resultaat. Dat het symfonische jasje bij de Gorillaz frontman past wordt alsmaar meer duidelijk. Voor zijn meest recente album 'The Nearer The Fountain, More Pure The Stream Flows' is Andre zelfs naar IJsland gevlogen om daar te helpen met componeren. 

LOOPS

Naast muziek uit het rijke repetoire van de Brit is er ook een nieuw stuk te horen. 'Loops', is door Damon Albarn speciaal gecomponeerd voor deze avond. Het concertgebouw speelt, Andre de Ridder dirigeert. En waar Albarn de hele avond achter zijn piano zit, is hij tijdens zijn eigen stuk de zaal uit. Vlak voor de openingsnoot gespeeld wordt, loopt hij bijna geruisloos van het podium af. De eigen compositie voelt als de hele avond groots aan, maar voelt ook een beetje onsamenhangend.

NODIG

Eerder die dag was Albarn al gespot op het terrein van de Westergasfabriek. Op de fiets, met Malinese muzikant Baba Sissoko, met wie de chemie tijdens de show ook groots bleek te zijn. Nieuwe dansjes werden gecreeërd, en blije blikken schoten heen en weer. Het is een avond waarop grote applauzen klinken, en dansend publiek (wel voor een eigen stoeltje, op anderhalve meter afstand) tijdens de songs met de Malinese muzikanten te zien was.

Tijdens zo'n avond zie je hoe belangrijk cultuur en livemuziek is. Ook Damon Albarn heeft dat door. Hij heeft gehoord hoe onze overheid met cultuur en muziek omgaat: 'Avonden zoals deze, dit is ons verzet!', roept hij in de enige speech van de avond. Hierna gaat hij bijna geruisloos van het podium af.

Datum

14 februari 2022

SHARE

NU op KINK

Black Crowes

Jealous Again

Gedraaid op KINKOpen

Stuur ons een berichtje